Finanţarea Infrastructurii Economice
Finanţarea infrastructurii economice
În scopul îmbunătățirii condiţiilor pentru dezvoltarea întreprinderilor agricole, generarea investițiilor și majorarea veniturilor agenţilor economici din spaţiul rural, proiectul IFAD acordă grupurilor de agenți economici, pe bază de concurs, granturi în suma maximă de 200.000 dolari SUA pentru dezvoltarea infrastructurii publice rurale cu caracter economic.
Obiectivele de bază aasistenței financiare constau în promovarea activității economice din sectorul privat agrar şi crearea oportunităților de comercializare a produselor de valoare înaltă, prin lichidarea constrângerilor de infrastructură și atragerea investițiilor, care ca rezultat vor contribui la reducerea sărăciei.
Obiecte şi beneficiari eligibili
Tipuri de infrastructură eligibile pentru finanţare:
- Construcţia/Reparaţia segmentelor de drum și poduri care sporesc accesul beneficiarilor la zonele de producere, procesare și comercializare a produselor;
- Construcţia reţelelor de alimentare cu apă potabilă şi gaze naturale, pentru dezvoltarea activităților de antreprinoriat;
- Construcția rețelelor de aprovizionare cu apă pentru irigare.
Beneficiari eligibili:
| IFAD IV | IFAD V |
|
Grupul-client care poate beneficia de asistență financiară poate fi format din asociații, cooperative și alte organizaţii ale producători agricoli,întreprinderi mici şi mijlocii din spaţiul rural care practică următoarele activităţi agricole eligibile din sectoruli horticulturii (legumicultura, pomicultura) și viticulturii (struguri de masă) · înființarea plantațiilor de fructe, viţă-de-vie (struguri de masă); · producerea fructelor şi legumelor; · producerea răsadului de legume şi a materialului săditor pomicol/viticol (struguri de masă); · cultivarea legumelor în spații protejate; · prelucrarea şi ambalarea produselor horticole; depozitarea şi păstrarea la rece a produselor horticole. |
Grupul-client care poate beneficia de asistență financiară poate fi format din întreprinderi mici şi mijlocii din spaţiul rural care practică activităţi agricole, asociații, cooperative și alte organizaţii de producători agricoli. |
Modul de participare la concurs
Granturile vor fi acordate anual în baza concursului anunțat și a rezultatelor evaluării cererilor de finanţare înaintate de grupul-client către UCIP-IFAD. Pentru obținerea asistenței financiare grupul-client va trebui să întreprindă următoarele:
Pasul I.
Va analiza și va identifica constrîngerile de infrastructură din comunitatea unde desfășoară activitatea, ca fiind de primă necesitate pentru ameliorare.
Pasul II.
Va studia condițiile generale de participare la concurs pentru obținerea asistenței financiare de construcție a obiectelor de infrastructură publicate de UCIP-IFAD și cerințele de prezentare a documentelor stipulate în anunțul de lansare a concursului pentru anul respectiv.
Pasul III.
Va convoca adunarea comună a agenților economici, potențialilor membri ai grupului-client și Primărie, va discuta necesitatea de participare la concurs, rata de co-finanțare la construcția obiectului de infrastructură și va alege organul de conducere și reprezentare a grupului-client la ședințele comune de lucru cu UCIP-IFAD pe perioada de implementare a proiectului.
Pasul IV.
Va selecta programul(IFAD IV sau IFAD V) în care dorește să participe la concurs.
Pasul V.
Va completa Formularul de apelare pentru programul IFAD IV,(doar pentru beneficiarii proiectelor din domeniul horticol) sau Formularul de apelare pentru IFAD V și va intocmi setul de documente solicitate conform condițiilor de concurs(vezi Modelele de documente) şi le va depune la UCIP-IFAD în perioada între 01-24 august 2012. Grupul-client poate depune doar o singură cerere per an.
Pasul VI.
Grupul-client, Cererea de Finanţare a căruia a fost admisă la etapa II de Calificare, va prezenta la UCIP-IFAD suplimentar:
1. O copie a Certificatele de înregistrare şi a rapoartului financiar pentru ultimul an de activitate a fiecărui agent economic - membru al Grupului-client;
2. Argumentarea tehnico-economică pentru construcția obiectului de infrastructură (UCIP-IFAD va acorda asistența necesară);
3. Business Planul proiectului investiţional (UCIP-IFAD va acorda asistența necesară);
4. Proiectul de construcţie, investigaţii geologice, hidrologice, actele, certificatele și alte documente referitoare la obiectul de infrastructură(dacă Grupul-client le deține la momentul depunerii actelor).
5. Alte documente suplimentare solicitate de UCIP-IFAD specifice proiectului investițional (certificat de calitate a apei; permisiune de utilizare a apei de organele abilitate; aviz ecologic etc.).
Condiţiile de finanţare şi evaluare
- Obiectul de infrastructură pentru care se solicită finanţare trebuie să fie la bilanţul Primăriei
- În calitate de beneficiari ai proiectului trebuie să fie cel puţin 2 agenţi economici
- Contribuţia beneficiarilor:
|
|
IFAD 4 |
IFAD 5 |
|
I participare |
minim 15% din costul total al investiţiei |
minim 15% din costul total al investiţiei |
|
II participare |
minim 20% din costul total al investiţiei |
minim 30% din costul total al investiţiei |
|
III participare |
minim 25% din costul total al investiţiei |
minim 50% din costul total al investiţiei |
- Contribuţia va fi colectată de la agenţii economici şi populaţie, iar resurse financiare publice (Primăria, Consiliul Raional etc.) vor fi acceptate doar suplimentar la cele 15% colectate de la agenţi economici şi populaţie
- Implementarea proiectului nu va avea un impact negativ asupra mediului ambiant.
Condițiile de evaluare a Cererilor de Finanțare:
Cererile de finanțare vor fi evaluate în două etape:
etapa I - Pre-calificare
etapa II – Calificare.
La etapa de Pre-calificare va fi format un Comitet de evaluare a Cererilor de Finanțare care va verifica dacă acestea sunt complete şi corespund cerinţelor de calificare. Cererile de finanţare care vor fi complete corect şi vor corespunde cerinţelor de calificare vor fi vizitate de membrii Comitetului de evaluare a Cererilor de Finanțare în scopul verificării veridicității informației prezentate și corespunderii condițiilor pentru implementarea proiectului de infrastructură. După vizitarea proiectelor Comitetul de evaluare a Cererilor de Finanțare va evalua dosarul grupului-client și va lua o decizie referitor la proiectele admise în următoare etapă de Calificare.
La etapa de Calificare Cererile de Finanțare vor fi clasificate conform Sistemului de Clasificare a Obiectivelor în ordinea descreșterii scorului acumulat. Pentru finanțare vor fi selectate cererile care au acumulat cel mai mare scor, pînă la alocarea completă a sumei prevăzută în bugetul anului în care urmează să fie implementat proiectul.
Lista proiectelor selectate va fi recomandată Comisiei de Selectare pentru Aprobarea Granturilor Competitive spre aprobare şi finanţare ulterioară.
Concurs 2012
Formularul de apelare
Programul de Servicii Financiare Rurale şi Marketing (IFAD IV) (doar pentru beneficiarii proiectelor din domeniul horticol)
Proiectul de Servicii Financiare Rurale şi Dezvoltarea Businessului Agricol (IFAD V)
Rezultatul selectării



